2008. augusztus 13., szerda

Görög saláta


Sokat próbálkoztam a görög salátával, míg kikísérleteztem a nekem leginkább ízlőt. Ezek után döbbentem láttam a Spektrum tévé Görög örömök (vagy valami hasonló című) adásában, amint egy echte görög háziasszony a görög szigetvilágban, háttérben az égszínkék tengerrel pontosan így készíti el ezt a salátát. Azt hiszem az mutatkozik meg a népies konyhában, ami amúgy az egyik kedvenc elvem: az egyszerű nagyszerű.


A képen látható salátástálban kibékültek a görögök és a törökök, mert bár a saláta neve görög, a fekete olajbogyót Török Ciprusról hoztam hozzá. (esküszöm a török olajbogyóra, főleg, ha fekete)



Hozzávalók:


3 paradicsom

1 kígyóuborka

bő negyed fej lilahagyma (lehet több is, ha valaki szereti a hagymát)

fél citrom leve

5-6 kanál olívaolaj


friss oregánó

15 deka feta sajt (vagy ha török pártiak vagyunk, beyaz peynir)

fekete olajbogyó (vagy ha nincs a közelünkbn megbízható fekete olajbogyó - és bizton állíthatom, hogy Magyarország lefedettsége ebből a szempontból gyötrelmes - akkor zöld)


A zöldségeket értelemszerűen felaprítjuk. A hagymát vékony karikákra vágjuk, a paradicsomokat én először félbe, majd negyedbe vágom és úgy vágom vékony szeletekre, az uborkát felkockázom. Egy tálba teszem, összekeverem a fél citrom levével, a sóval és az olívaolajjal. Elméletileg 1:3-hoz a salátaöntetben az ecet (citromlé) és az olaj aránya. Ezt összekeverhetjük egy kis üvegedényben is, ha meg szeretnénk bizonyosodni a megfelelő arányokról. Hozzáaadjuk a friss, felaprított oregánót (télen a száraz is megteszi). Összekeverjük a salátát, vigyázva, hogy a paradicsom össze ne törjön, de ügyelve, hogy a sós-citromos-olajos lé átjárja a zöldségszeleteket. A tetején elhelyezzük ízlésesen a kockára vágott fetát és az olajbogyót. Figyelem! Sohasem keverjük el, mert akkor a feta összetörik és tulajdonképpen a salátaöntet részévé válik. Ha szeretnénk egész sajtdarabokkal találkozni a tányérunkon, akkor óvatosan adagoljunk, megkímélve a sajtkockákat. Nem utolsó sorban csinosabb is így.


És hogy még egy kicsit borzoljam görög barátaink idegeit, a tálat egy török kilimen helyeztem el.

(pironkodó szmájli).


2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szisztok! Amit én szoktam itthon készíteni,azt is görög salátának hívom,de köze nincs hozzá.Ugyanis utálom az olívabogyót,és az oregánót is,viszont teszek bele minden mást:
-uborkát
-paradicsomot
-paprikát
-salátát
-újhagymát
-kevés vöröshagymát
-kevés lilahagymát(nem mindíg)
-kockázott feta sajtot
-és amit boltban általában lehet kapni ezersziget öntetet por forájában,natúr joghurttal összekeverem,és nyakon öntöm az egészet.
-állni hagyom kb.1 órát hűtőben,és már fogyasztható is.

Névtelen írta...

Tisztelet a görög mestereknek !
Ugyanakkor az utóbbi magyar "béta" verzió
nekem is jobban bejön ! Friss alapanyagokból készítve nincs párja !!! :P